معرفی نظامهای رتبه بندی دانشگاهها
-
معیارها و شاخصهای رتبه بندی دانشگاهها
مطالعه روند حاکم بر ارتباطات علمی و تولید آثار علمی و پژوهشی در چند دهه گذشته مورد توجه جدی قرار گرفته است و سبب شکلگیری مطالعات استنادی، کتابسنجی و بهویژه علمسنجی به عنوان شاخههای نوین علم شده است. از دهه 1960-1970 به واسطه ایجاد پایگاه استنادی علوم توسط گارفیلد، استفاده از شاخصهای علمسنجی به منظور ارزیابی عملکرد پژوهشی مرسوم شد.
در حال حاضر به منظور ارزیابی عملکرد پژوهشی و رتبهبندی دانشگاهها از شاخصهای نظیر تعداد تولیدات علمی، تعداد استنادات، اچ ایندکس، مقالات پُراستناد، تعداد جوایز کسب شده، تعداد پروانه ثبت اختراع، تعداد اعضای هیئت علمی، تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسی و... استفاده میشود.
شاخص تولید:
شاخص تولید نشاندهنده تعداد تولیدات علمی که توسط اعضای هیئت علمی یا دانشجویان هر دانشگاه منتشر شده است. به عبارت دیگر حداقل یکی از نویسندگان باید دارای وابستگی سازمانی به دانشگاه مربوطه باشد. این شاخص نشان دهنده کمیت تولیدات علمی است.
شاخص استناد:
شاخص کیفی محسوب میشود ،تعداد کل استنادهای دریافتی هر دانشگاه طی سالهایی که تولیدات علمی دانشگاه در پایگاههای استنادی ( وبآفساینس، اسکوپوس،گوگل اسکالر) نمایه شده است، مورد بررسی قرار میگیرد.
شاخص هیرش:
شاخص هیرش یک پژوهشگر برابر با h است، اگر h مقاله وی هر کدام حداقل h استناد و سایر مقالههای وی کمتر از h استناد دریافت کرده باشند. شاخص هیرش مبتنی بر مجموعه مقاله های پراستناد و تعداد استنادهای دریافتی است. این شاخص میتواند به عنوان یکی از شاخصهای نشان دهنده کیفیت مقاله های منتشر شده توسط یک فرد، سازمان و یا کشور مورد استفاده قرار گیرد.
مقالات پُراستناد:
مقاله پُراستناد به مقاله ای گفته می شود که از زمان انتشار تاثیر بسیاری بر آثار علمی و پژوهشی داشته و استناد زیادی دریافت کرده باشد. از نظر مؤسسه اطلاعات علمی، بنیانگذار نمایه استنادی علوم، به مقاله ای پُراستناد گفته می شود که جزو 1 درصد بالای مقاله های پُراستناد حوزه خود باشند.
تعداد جوایز بینالمللی:
جوایز علمی به عنوان معیار و ملاکی برای ارزیابی عملکرد افراد و موسسات و دانشگاهها در نظر گرفته میشوند. به طوری که بسیاری از نظامهای جهانی رتبهبندی، نمراتی را به کسب جوایز بینالمللی اختصاص دادهاند.
تعداد پروانههای ثبت اختراع:
تعداد پروانهای ثبت اختراع که در دفاتر معتبر ثبت اختراع نظیر دفتر ثبت اختراع اروپا، آمریکا، آلمان به ثبت رسیده است.
سطوح رتبهبندی دانشگاهها
رتبهبندی دانشگاهها در سطح ملی، منطقهای و جهانی انجام میشود. نظامهای رتبهبندی سالانه تعداد زیادی از دانشگاهها را براساس شاخصهای آموزشی و پژوهشی ارزیابی و رتبهبندی میکنند.
-
رتبه بندی آکادمیک دانشگاههای جهان (شانگهای)
نظام رتبهبندی آکادمیک دانشگاههای جهان یا شانگهای از سال 2003 دانشگاهها را در سطح جهان، قاره و کشور رتبهبندی مینماید. این رتبهبندی بر مبنای شاخصهای کمی بوده و سالانه بیش از 1200 دانشگاه جهان را براساس سطح آموزش، سطح اعضای هیئت علمی، تولیدات علمی و اندازه دانشگاه مورد ارزیابی قرار داده و نتایج مربوط به 500 دانشگاه برتر جهان را منتشر می نماید. منبع گردآوری دادههای نظام رتبهبندی شانگهای وب سایت جایزه نوبل، وب سایت مدال فیلدز، پژوهشگران پر استناد موسسه تامسون رویترز، پایگاه استنادی وب علوم و پرسشنامه پر شده توسط دانشگاهها است. شاخصهای مورد استفاده در این نظام عبارتند از:
شاخص تولید:سطح آموزش دانشگاهها
1. تعداد فارغالتحصیلان برنده جایزه نوبل یا مدال فیلدز (10 درصد)
سطح اعضای هیئت علمی دانشگاهها
2. تعداد اعضای هیئت علمی برنده جایزه نوبل یا مدال فیلدز (20 درصد)
3. پژوهشگران پراستناد (20 درصد)تولیدات علمی دانشگاهها
4. تعداد مقالات منتشر شده در مجلات نیچر و ساینس (20 درصد)
5. تعداد مقالات نمایه شده در نمایه استنادی علوم و علوم اجتماعی (20 درصد)اندازه دانشگاه
6. عملکرد پژوهشی دانشگاه براساس تعداد دانشجو و اعضای هیئت علمی(10 درصد)
منبع : وبسایت رتبهبندی آکادمیک دانشگاه -
رتبه بندی موسسههای سایمگو
نظام رتبهبندی سایمگو از سال 2009، سالانه رتبهبندی 5000 دانشگاه و موسسه پژوهشی برتر جهان را در سه بخش پژوهش، نوآوری و وبسایت منتشر میکند. سایمگو دانشگاهها را براساس عملکرد پژوهشی و در قالب مقالاتی که در نشریات معتبر بینالمللی نمایه شده، ارزیابی و رتبه بندی میکند. منبع گردآوری دادههای نظام رتبهبندی سایمگو انتشارات الزویر، پایگاه استنادی اسکوپوس، رتبهبندی مجلات سایمگو، پایگاه ثبت اختراع اروپا و پرسشنامه پر شده توسط دانشگاها است. شاخصهای مورد استفاده در این نظام به شرح زیر است:
پژوهش
1. برون داد: تعداد مدارک تولید شده توسط موسسه یا دانشگاه که در پایگاه اسکوپوس نمایه شده است (8 درصد).
2. همکاری بینالمللی: تعداد همکاریهایی که پژوهشگران وابسته به دانشگاه یا موسسه با پژوهشگران سایر کشورها داشتهاند (2 درصد).
3. تاثیر نرمال شده: میانگین استناد نرمال شده براساس حوزه موضوعی(13 درصد)
4. کیفیت بالای تولیدات علمی: مقالاتی که در مجلات پرنفوذ و باکیفیت بالا منتشر شده اند. این مجلات براساس رتبهبندی مجلات سایمگو در چارک اول (25 درصد) قرار دارند (2 درصد).
5. برتری: مقالات دانشگاه که جزو 10 درصد اول حوزه موضوعی خود هستند (2 درصد).
6. رهبری علمی: مقالاتی که نویسنده مسئول آن وابسته به دانشگاه باشد(5 درصد).
7. برتری و رهبری علمی: مقالاتی که جزو 10 درصد برتر حوزه موضوعی خود هستند و نویسنده مسئول آن از دانشگاه مربوطه باشد(13 درصد).
8. استعدادهای علمی: تعداد نویسندگان مقاله در یک بازه زمانی خاص (5 درصد).نوآوری
9. دانش نوآورانه: تعداد تولیدات علمی که در پروانههای ثبت اختراع به آنها استناد شده است (25 درصد).
10. تاثیر تکنولوژی: درصد تولیدات علمی که در پروانههای ثبت اختراع به آنها استناد شده است (5 درصد).وبسایت
11. اندازه وبسایت: تعداد صفحات وابسته به url دانشگاه بر پایه نتایج گوگل (15 درصد).
منبع: وب سایت نظام رتبه بندی دانشگاهی سایمگو
12. لینکهای به دامنه دانشگاه: تعداد پیوندهای خارجی به دامنه وبسایت دانشگاه(5 درصد). -
رتبهبندی جهانی دانشگاههای کیو. اس - QS
نظام رتبهبندی کیو.اس از سال 2004، سالانه دانشگاهها جهان را با استفاده از شش شاخص ارزیابی و 700 دانشگاه برتر را معرفی مینماید. شاخصهای اعتبار دانشگاه، اعتبار افراد شاغل، نسبت دانشجو به اعضای هیئت علمی، میزان استناد به هر عضو هیئت علمی، تعداد اعضای هیئت علمی بینالمللی، تعداد دانشجوی بینالمللی از مهمترین شاخصهای ارزیابی کیفی دانشگاهها است که توسط نظام کیواس مورد استفاده قرار می گیرد. اطلاعات مورد نیاز این نظام رتبه بندی از طریق نظرسنجی از صاحبنظران حوزهای موضوعی، نظرسنجی از کارفرمایان، پایگاه استنادی اسکوپوس و پرسشنامهای که خود دانشگاهها پر می کنند، گردآوری می شود.
اعتبار دانشگاه:
شاخص کیفی مبتنی بر اظهار نظر صاحبنظران است که بیشترین امتیازات را به خود اختصاص داده است. از صاحبنظران حوزهای موضوعی در ارتباط با اعتبار دانشگاهها در رشته موضوعی مورد تخصص خود نظرسنجی میشود. در رتبه بندی 2016-2017 نظام رتبه بندی کیو اس،74651 نفر از متخصصان و صاحبنظران دانشگاهها مشارکت داشتند (وزن 40 درصد).
اعتبار افراد شاغل:
دیدگاه کارفرماها درباره کیفیت کاری فارغالتحصیلان هر دانشگاه مورد بررسی قرار میگیرد (وزن 10 درصد).
نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو
این شاخص کیفیت آموزش دانشگاهها و مدت زمانی که هر عضو هیئت علمی به یک دانشجو اختصاص میدهد را مورد ارزیابی قرار میدهد (وزن 20 درصد).
میزان استناد به هر عضو هیئت علمی
هدف از این شاخص بررسی تاثیر پژوهشی دانشگاه ها است. اطلاعات مربوط به استنادات دریافتی پنج سال اخیر هر دانشگاه از پایگاه استنادی اسکوپوس استخراج و به منظور ارزیابی عادلانه دانشگاهها به جای استناد کل دانشگاه، استناد به ازای هر عضو هیئت علمی محاسبه میشود. وزن این شاخص در ارزیابی کلی 20 درصد است.
تعداد اعضای هیئت علمی بینالمللی و تعداد دانشجوی بینالمللی
هدف از این دوشاخص ارزیابی میزان موفقیت یک دانشگاه در جذب دانشجو و اعضای هیئت علمی بینالمللی است (وزن 10 درصد).
منبع: وب سایت رتبهبندی جهانی کیو.اس
-
رتبهبندی مرکز مطالعات علوم و فناوری لایدن
نظام رتبهبندی مرکز مطالعات علوم و فناوری لایدن از سال 2007 به صورت سالانه، دانشگاهها را براساس تاثیر علمی و همکاری های علمی و با استفاده از هشت شاخص علم سنجی ارزیابی و رتبهبندی و 750 دانشگاه برتر جهان را معرفی مینماید. این نظام برای گردآوری دادههای مورد نیاز پایگاه استنادی وبعلوم را مورد استفاده قرار میدهد. شاخصهای مورد استفاده در این نظام رتبهبندی به شرح زیر است:
تاثیر علمی
1. تعداد و نسبت تولیدات علمی دانشگاه که جزو 1درصد بالای تولیدات علمی پراستناد هستند.
2. تعداد و نسبت تولیدات علمی دانشگاه که جزو 10درصد بالای تولیدات علمی پراستناد هستند.
3. تعداد و نسبت تولیدات علمی دانشگاه که جزو 50 درصد بالای تولیدات علمی پراستناد هستند.
4. مجموع استنادهای دریافتی تولیدات علمی دانشگاه و میانگین استنادات دریافتی
5. مجموع استنادهای دریافتی تولیدات علمی دانشگاه و میانگین استنادات دریافتی نرمال شده براساس حوزه موضوعی وسال
همکاری علمی
6. تعداد و نسبت همکاری علمی یک دانشگاه با یک یا چند دانشگاه دیگر
منبع: وبسایت نظام رتبهبندی مرکز مطالعات علوم و فناوری لایدن
7. تعداد و نسبت همکاری علمی یک دانشگاه با یک یا چند کشور دیگر
8. تعداد و نسبت همکاری علمی یک دانشگاه با یک یا چند سازمان صنعتی دیگر
9. تعداد و نسبت همکاری علمی یک دانشگاه با موسسه های تا شعاع فاصله کمتر از 100 کیلومتری
10. تعداد و نسبت همکاری علمی یک دانشگاه با موسسه های تا شعاع فاصله بیشتر از 500 کیلومتری
-
رتبهبندی دانشگاه CWUR
نظام رتبهبندی دانشگاههای جهان سالانه دانشگاههای جهان را با استفاده از شش شاخص ارزیابی و 1000 دانشگاه برتر را معرفی مینماید. اطلاعات مورد نیاز این نظام رتبه بندی از طریق وب سایت جایزه نوبل و دیگر جوایز علمی در حوزه های مختلف موضوعی، پایگاه پروانههای ثبت اختراع وایپو، پایگاه استنادی وبعلوم، پایگاه شاخصهای اساسی و پایگاه گزارش نشریات موسسه تامسون رویترز گردآوری می شود. شاخص های مورد استفاده در این نظام عبارتند از:
1. کیفیت آموزش: تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه که موفق به کسب جوایز علمی بینالمللی شدهاند (25 درصدامتیاز).
منبع: وبسایت نظام رتبهبندی دانشگاههای جهان
2. اشتغال فارغ التحصیلان: تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه که در شرکتهای معتبر مشغول به کار هستند (25 درصد امتیاز).
3. کیفیت اعضای هیئت علمی: تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه که موفق به کسب جوایز علمی بینالمللی شدهاند (25 درصد امتیاز).
4. تولیدات علمی: تعداد مقالات پژوهشی دانشگاه که در مجلات معتبر منتشر شده است (5 درصد امتیاز).
5. تاثیرگذاری: تعداد مقالات پژوهشی دانشگاه که در مجلات با کیفیت منتشر شده است (5 درصد امتیاز).
6. استناد: تعداد مقالات دانشگاه که دربین مقالات پراستناد قرار دارند (5 درصد امتیاز).
7. تاثیر گسترده: شاخص هیرش (اچ ایندکس) دانشگاه (5 درصد امتیاز).
8. پروانههای ثبت اختراع: تعداد پروانه ثبت اختراع جهانی دانشگاه (5 درصد امتیاز).
-
رتبهبندی جهانی دانشگاههای موسسه آموزش عالی تایمز
نظام رتبهبندی تایمز از سال 2004، سالانه 980 دانشگاه برتر جهان را با استفاده از پنج معیار آموزش، پژوهش، استناد، وجهه بینالمللی و درآمد صنعتی ارزیابی و معرفی مینماید. اطلاعات مورد نیاز این نظام رتبه بندی از طریق نظرسنجی از صاحبنظران حوزهای موضوعی ، پایگاه استنادی اسکوپوس و پرسشنامهای که خود دانشگاهها پر می کنند، گردآوری می شود. شاخصهای مورد استفاده در این نظام به شرح زیر است:
آموزش
1. شهرت دانشگاه: در ارتباط با شهرت دانشگاه از صاحبنظران حوزههای مختلف موضوعی نظرسنجی میشود (وزن 15 درصد).
2. نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو (وزن 5/4 درصد)
3. نسبت دانشجویان دکتری به دانشجویان کارشناسی (وزن 25/2 درصد)
4. نسبت فارغ التحصیلان دکتری به اعضای هیئت علمی (وزن 6 درصد)
5. درآمد دانشگاه (وزن 25/2 درصد)پژوهش
6. شهرت پژوهشی دانشگاه: شهرت پژوهشی دانشگاه از طریق نظرسنجی از صاحبنظران به دست میآید (وزن 18 درصد).
7. بهرهوری پژوهشی: تعداد مقالات منتشر شده توسط دانشگاه که در مجلات معتبر پایگاه استنادی اسکوپوس نمایه شده است (وزن 6 درصد).
8. درآمد پژوهشی: درآمد پژوهشی دانشگاه با ازای هر عضو هیئت علمی (وزن 6 درصد)استناد
9. تعداد استنادهایی که مقالات دانشگاه در پایگاه استنادی اسکوپوس دریافت کرده است (وزن 30 درصد).
وجهه بینالمللی
10. نسبت دانشجویان بین المللی به دانشجویان داخلی(وزن 5/2 درصد)
11. نسبت اعضای هیئت علمی بین المللی به اعضای هیئت علمی داخلی(وزن 5/2درصد)
12. همکاری بینالمللی: تعداد مقالاتی که با مشارکت پژوهشگران سایر کشورها نوشته شده است(وزن 5/2 درصد).درآمد صنعتی
13. این شاخص از طریق نسبت درآمد حاصل از صنعت دانشگاه به تعداد اعضای هیئت علمی محاسبه میشود(وزن 5/2 درصد).
منبع: وبسایت نظام رتبهبندی تایمز -
رتبهبندی جهانی دانشگاههای جهان اسلام(ISC)
نظام رتبه بندی دانشگاه های جهان اسلام سالانه دانشگاه جهان اسلام را با استفاده از پنج معیار پژوهشی، آموزشی، وجهه بینالمللی، امکانات و فعالیتهای اجتماعی- اقتصادی ارزیابی و رتبه بندی مینماید. شاخصهای مورد استفاده در این نظام عبارتند از:
پژوهشی
1. کیفیت پژوهش: این شاخص برای ارزیابی کیفیت پژوهشهای صورت گرفته مورد استفاده قرار گرفته و از تقسیم استنادات دریافتی مقالات تولید شده توسط دانشگاه در یک بازه زمانی مشخص بر کل مقالات تولید شده دریک بازه زمانی معین به دست می آید (وزن 15 درصد).
2. کارایی پژوهش: این شاخص برای ارزیابی کارایی پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه است و از طریق تقسیم تعداد مقالات تولید شده در بازه زمانی معین بر تعداد اعضای هیئت علمی به دست میآید (وزن 15 درصد).
3. حجم پژوهش: تعداد مقالات تولید شده توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه(وزن8 درصد).
4. نرخ رشد کیفی پژوهش: این شاخص میزان پیشرفت کیفیت پژوهشهای انجام شده توسط دانشگاه را مورد بررسی قرار میدهد(وزن 5).
5. نرخ رشد کارایی پژوهش: این شاخص برای بررسی میزان پیشرفت کارایی پژوهشی اعضای هیئت علمی در یک بازه زمانی 3 ساله استفاده میشود (وزن 5).
6. جوایز: تعداد جوایزی که توسط دانشگاه مربوطه کسب شده است(وزن 2).
آموزشی
1. اعضای هیئت علمی دارای جایزه: تعداد جوایزی که توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه کسب شده است (وزن 6)
2. اساتید پراستناد: تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه که براساس استناداردهایISI وOIC در میان نویسندگان پراستناد قرار دارند(وزن 8).
3. نسبت اعضای هیئت علمی دارای دکترا به کل اعضای هیئت علمی(وزن 4)
4. فارغالتحصیلان دارای جایزه: تعداد جوایزی که توسط فارغالتحصیلان دانشگاه کسب شده است (وزن 3)
5. فارغ التحصیلان پراستناد: تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه که براساس استناداردهایISI وOIC در میان نویسندگان پراستناد قرار دارند (وزن 3)
6. نسبت اعضای هیئت علمی به دانشجو(وزن 3)
7. نسبت دانشجویان تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان(وزن 3)
8. نرخ رشد دانشجویان تحصیلات تکمیلی: جهت بررسی تلاش دانشگاه در جهت جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی است(وزن 3).
9. دانشجویان دارای جایزه در المپیادهای بینالمللی(وزن 3)
وجهه بینالمللی
1. نسبت اعضای هیئت علمی بینالمللی به کل اعضای هیئت علمی (وزن 2)
2. نسبت دانشجویان بینالمللی به کل دانشجویان (وزن 1)
3. نسبت اعضاي هيات علمي داخلی داراي مدرک دکترا از خارج از کشور به کل اعضاي هيات علمي داخلی داراي مدرک دکترا (وزن 5/1)
4. کارگاهها وکنفرانسهاي بين المللي: تعداد کنفرانسها و کارگاههای است که توسط دانشگاه سازماندهی و برگزار می شود و حداقل 5 شرکتکننده از دانشگاههای خارج از کشور در ان حضور دارند (وزن 5/1).
5. همکاريهاي بين المللي (وزن 1)
امکانات
1. تعداد عناوین کتاب به ازای هر دانشجو(وزن 1)
2. تعداد مجلات و نشریات دورهای(وزن 1)
3. تعداد موسسهها و مراکز تحقیقاتی(وزن 1)
فعالیتهای اجتماعی- اقتصادی
1. درآمد قراردادها و مشاورهها:از تقسیم میانگین درآمد حاصل از قراردادها و مشاورهها به میانگین کل بودجه دانشگاه به دست میآید(وزن 5/2).
2. دورههای بازآموزی: تعداد دورههای آموزشی حضوری یا مجازی در دانشگاه(وزن 1)
3. برنامههای کارآفرینی و ارتباط با صنعت: این شاخص دورههای کارآفرینی دانشگاه را مورد بررسی قرار میدهد. ازتقسیم تعداد دانشجویانی که در این دورهها شرکت کردهاند برمیانگین کل دانشجویان در سال تحصیلی به دست میآید(وزن 1).
4. تعداد مراکز رشد(وزن 5/0)